Lamm

Gårdagen förvandlades ganska snabbt till en spännande dag när jag kom hem till hablingbo igår. det tänkta var att jag följde med mamma hem från stan med lite flyttgrejer, och att jag sedan skulle åka med henne in till stan igen nu på morgonen. men så blev inte fallet..
Vi fick nämligen årets första lammungar igår, vilket jag gladdes över när jag skulle åka hem, men det byttes ganska snabbt till oro. Tackan som vi trott lammat gav nämligen inte ifrån sig någon mjölk, vilket innebar att lammungarna ännu inte fått i sig den otroligt viktiga råmjölken och ingen annan mat heller för den delen, så det bar av till Hemse för att handla Pontus (lammnäringspulver man blandar ut som en välling typ) Special råmjölkspulver hade vi hemma, så jag och mamma stack ut med två nappflaskor i högsta hugg och halvt tvingade i lammen maten. Det är två tack-lamm som vi döpt till Ada och Maja :) Ada är störst och äter som en häst och Maja börjar komma ikapp sin storasyster nu med. Men eftersom tackan inte ger ifrån sig någon mjölk alls trots ivriga försök från både oss och lammen, så har jag under gårdagskvällen och natten fortsatt nappa dem. Var ute för ungefär en timme sedan och gav dem frukost och skall stanna hemma i Hablingbo idag för att nappa dem små lammen då mamma har sin kurs i Gotländska möbler och interiörer på fredagar..
Ja så helt plötsligt har man blivit lamm-mamma :) Det är gulligt och mysigt, för de är ju så söta, men lite jobbigt ändå, man vill ju hellre att allt skall gå bra med tacka o lamm så man slipper springa upp två gånger mitt i natten och mata lamm..
Måste i alla fall in till stan ikväll eller imorn för imorn är det klassfest!!! Woho!!!

Kommentarer
Postat av: Emelie

hej! nu har jag hittat till din blogg för att lära mig allt om lamm. kan inte någon annan tacka i byn dia era lamm?

2009-03-24 @ 20:14:43
Postat av: Amanda

nja det är lite trixigt sånt där med timing, men det har ordnat sig en aning då vi skaffat lammbar :)

2009-03-27 @ 08:05:12
Postat av: Elli

Lära sig allt om lamm?? Av dej?? =) Najs.. saknar dej!

2009-04-07 @ 23:56:36
URL: http://sphynxen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0