Åh, Herregud!



Har ända sedan reklamen började gå tänkt att jag absolut måste se Jonas Gardell tv-serie "Åh, Herregud!" på SVT. Det har dock inte blivit av, förns jag idag bänkade mig framför SVT play. Jag såg de tre programmen som hittills visat på raken. Det bästa med Herr Gardell är att han aldrig levererar färdiga sanningar, det lämnas alltid något för läsaren eller tittaren att fortsätta fundera eller begrunda eller betrakta. Och just det älskar jag!
Så nu ikväll har det slagit mig att man kanske skall bli religionslärare istället. Eller? Nej jag är inte riktigt seriös, men faktum är att jag sökte Religionsvetenskap med didaktik på HGO samtidigt som jag sökte Litt.vet. på Södertörn för snart fem år sen. Så visst har det funnits i mina tankar förut.
En nyfikenhet för andras tros- och världsuppfattningar är nog det som alltid triggat mig till sådana tankar. Det är nog även det som fått mig att välja kulturarv istället för konservering. Människors uppfattningar om saker och ting och företeelser i världen fascinerar mig. Och är detta något som intresserar även dig oavsett om du är troende eller ens kristen eller ej, så se "Åh, Herregud!". Bra program!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0