Myndigheter pfft!

Jag har nog alltid inbillat mig att Sverige var ett land som var välkomnande och i alla fall hyfsat lätt att ta sig till och från. Men icke!! Har både igår och idag suttit och försökt reda ut alla de papper som krävs för att en tunisisk medborgare skall få komma till sverige på semester. Semester! Det handlar inte om att flytta hit eller spendera en längre period utan en kortare semester. Och jäklar vad papper!!
När vi åkte till Vitryssland med klassen för ett par år sedan förvånades vi över allt med visum som behövdes och dessutom behövde man en personlig inbjudan från någon boende i Vitryssland för att komma in. Detta tyckte vi var absurt. Men då skall jag tala om för er att det är likadant i Sverige. För att Jihed skall kunna komma hit på semester krävs en personlig inbjudan från mig och ett personbevis på mig från skatteverket tillsammans med alla papper gällande honom och hans familj. Plus att Sverige inte ens har en ambassad i Tunisien utan alla nordiska länders visumsfrågor hanteras av Finlands ambassad som ligger i Tunis. Ja nu har jag i alla fall stenkoll på läget efter timmar vid både regeringens, skatteverket, migrationsverkets och finlands ambassads hemsidor. Puh!

Kommentarer
Postat av: Kristin

Japp de är inte lätt för dem att komma hit. Samma sak var de för Gökhan när han var här. Så himla tråkigt att man skall behöva fixa så mycke. Vi hade även fixat inbjudan ifrån mamma eftersom jag bor vid henne och jag inte har några fasta pengar som rullar in varje månad. De kan hjälpa till lite.



Hoppas på att han kan komma hit!! :)



Puss

2010-10-28 @ 15:26:30
URL: http://gokris.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0