5:e Ramadan

Det får blir´ett inlägg om gårdagen såhär nu inför läggdags. Jag har ju lite fel dygnsrytm så min dag är ju lite längre än dygnet om man säger så ;)

Jag fick i alla fall min efterlängtade sömn, sov till tolvish typ och sen slappade jag fram till halv tre ungefär, riktigt nice! Sen var det lite Koranläsning och så laddade jag ner en video från qibla.com där dem lägger upp föreläsningar om Koranen varje dag nu under Ramadan. Föreläsningarna följer Juz vilket även jag läser efter så det passar mig alldeles perfekt och hjälper mig att få större förståelse för det jag läser i Koranen :)



"Gud tvingar ingen själ över förmågan; vad hon verkat är för henne och vad hon förverkat emot henne. Herre, straffa oss ej, om vi glömma oss eller förgå oss! Herre, lägg ej på oss en sådan börda, som du lagt på dem, som levat före oss! Herre, tvinga os ej att bära vad vi icke äga krafter till! Hav undseende med oss, förlåt oss och förbarma dig över oss! Du är vå skyddsherre; hjälp oss därför mot de otrogna människorna!"

För ett tag sedan fick jag en hjälpande kommentar av en anonym syster eller bror i Islam som påpekade att jag missuppfattat hur man är tillåten att fasta enligt Mekkas tider istället för dem vanliga tiderna för muslimer i Sverige. Jag har helt enkelt bara tagit reda på Mekkas tider och sedan följt dem som dem är. Det som gäller är dock att räkna ut hur långa fastedagarna är i Mekka, idag 14,5 timme, och sen plusa det på gryningstimmen här i Sverige och därmed beräkna när fastan kan brytas. Idag och de närmaste dagarna blir det ungefär 03:00-17:30.

Idag bröt jag fastan vid 18-tiden, sen kom Moster Lotta och hennes fästman Lasse och grillade lite korv och käkade potatissallad som Lotta tagit med sig, riktigt mumsigt!! Aningens mastigt, men gott!





Detta är O'Helga som är en liten liten puppie som Lasse var och hämtade för någon vecka sedan. Hon är här helt och hållet slutkörd efter att ha lekt med Picasso i ett par timmar. Så söt!

Nej nu skall jag ta och ropa in Picasso och gå och lägga mig, Sov så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0