Eid al Fitr



Idag är det Eid al Fitr. Ramadan är slut. Igår var alltså sista dagen på Ramadan och sista dagen av fasta.
Vad har jag lärt mig under Ramadan i år? Ja i början måste jag erkänna att jag hade stora förhoppningar på mina egna förehavanden under denna månad. Jag skulle läsa hela Koranen och jag satt varje dag med intentionerna att lära mig mer om Islam och dess utövning. Detta lyckades jag hålla uppe första halvan av Ramadan. Tyvärr blev jag sedan för upptagen och påverkad av förberedelserna kring bröllopet att mina intentioner mer eller mindre rann ut i sanden. Jag har inte läst hela Koranen vilket smärtar mig mycket, då jag verkligen såg fram emot detta. Men det är inte mycket att gräma sig över utan att se till att läsa den nu efter Ramadan istället. Däremot har jag lyckats upprätthålla en daglig läsning om Islam via olika bloggar och internetsidor, vilket jag är tacksam för.
Det största lärdomen jag fått av själva fastandet är vilken otrolig mängd mat vi förbrukar i onödan och dessutom hur mycket mat vi i västvärlden slänger. Det är inte klokt. Jag hoppas innerligt att denna lärdom gett mig styrka att även i fortsättningen tänka mig mycket mera för och lära mig använda det jag har hemma i skafferiet och inte hela tiden köpa nya grejer som gör att jag måste slänga gammal mat som jag inte använt mig av. Vi har för mycket nycker när det gäller mat. Visst kan man bli sugen på en viss sorts mat eller en viss maträtt. Men man måste tänka längre än sina egna (oftast snabbt övergående) begär. Jag bara menar att man skall tänka på vad man redan har innan man skaffar sig nytt. Och detta inte bara gällande mat för den delen.
Jag kommer inte fira Eid något speciellt idag. Förutom att njuta extra mycket av att själv få lägga min egen touch på min bröllopsklänning och att få njuta av att umgås med min familj och av dem gåvor vi har.
Alhamdulillah!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Eidik mabrouk!

2011-08-30 @ 15:10:52
Postat av: Sarah

Det var den finaste beskrivningen jag någonsin läst, om vad ramadan kan betyda för en människa.

Imponerande och tänkvärt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0