Reaktioner

Det blev inte sådär överdrivet mycket sömn som jag velat. Blev väckt av Leo igen, hans började leka i sovrummet och sen var det kört. Sen ville Picasso ut och började kräkas och det blev till att gå upp och fixa och så. Nu ligger alla djuren ochs over runt omkring mig medan jag fastnade framför datorn i bara pyjamas. Skall gå och lägga mig igen. Eller rättare sagt skall jag läsa Koranen först. Egentligen älskar jag tidiga mornar, det är så otroligt vackert och stillsamt.



Jag känner alltmer och mer att Islam är den rätta vägen. Dock känner jag att jag funderar för mycket. Eller alltså att jag kanske funderar för mycket över eventuella svårigheter efter en konvertering. Dels för att jag bara med relationen med Jihed stött på oväntade fördomar från människor i min närhet och även utanför. Och jag då antar att fördomarna kommer att komma ännu högre vid en konvertering. Jag är inte rädd för vad folk skall tycka. Jag är övertygad om vad som är rätt och kommer söka mitt stöd och min tröst hos Gud. Däremot kan jag känna att för att jag själv inte skall hamna i försvarsställning varje gång en fråga dyker upp så måste jag vara förbered. Förbered på vad jag skall svara och hur jag skall tackla fördomar och frågor som kommer upp. Kanska är det en fördom av mig att tro att det kommer bli reaktioner. Samtidigt har jag nästan hela dagen idag fått förklara varför jag fastar fast jag ännu inte är muslim. Och tyvärr så tror de flesta att det är Jihed som "tvingat" mig till Islam och till att dela traditioner och kultur med honom. Gud är den sanna och den rätta vägvisaren och jag förlitar mig på hans vägledning även i kommande prövningar. Allahu Akbar!

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Vad roligt att du börjar hitta din väg, alhamdulillah! Tro handlar om att ja, tro på Gud, men även att känna sig trygg och säker enligt mig, så den människan som hittar sin väg hur snårig den än må vara är en stark människa!



Det är verkligen bra att du läser på, Islam uppmanar till kunskap och då gäller det även ens egna religion. :)

Det kan komma världens reaktioner - eller inte alls. Jag hade/har det rätt lugnt alhamdulillah.

Grejen är den att det bara är du som vet varför du tror på Gud och varför du vill bli muslim, och om någon ska sätta näsan i den blöta skålen så har du svar i hjärtat. Sen kan det naturligtvis komma frågor om kvinnlig omskärelse, hedersmord och burka - sånt som har med kultur att göra som vi inte ska behöva stå till svars för.

Om någon är uppriktigt intresserad/frågar och man inte vet svaret så är man inte mer än människa "jag har inte läst särskilt mycket om ----- än, så tyvärr kan jag inte ge dig ett svar, men gå gärna in på exempelvis islamguiden.com och kolla".



Åh, nu skriver jag för mycket här.. hujja.. Jag vill bara få fram att du inte ska oroa dig och man blir aldrig fullärd som tur är! :D

Gud dömer oss, inte några människor.

2011-08-05 @ 08:56:30
URL: http://jaghjarta.blogspot.com/
Postat av: Zaynab

Underbart att du funderar på islam.. jag minns när jag var i din situation då jag kände att islam är det rätta men inte vågade ta steget... Må Gud vägleda dig och ge dig styrka.Reflektera mycket och be Gud mycket om vägledning och hjälp så kommer du inshaAllah att välja rätt. Styrkekraaam! ws

2011-08-05 @ 09:43:37
URL: http://www.zaynabsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0