Möhippa! :)

Mina tomtar i mossen hade rätt!! Även fast det egentligen heter Ugglor i mossen som min mor snällt påpekade för mig. Igår firades nämligen min MÖHIPPA!!! :) Det var en jättebra dag som trots hot om regn hade strålande sol hela dagen!

Jag har själv inga bilder från dagen men hoppas på att snarast få detta från de andra tjejerna som tog kort.

Jag skulle möta upp Elli vid Söderport klockan tolv. Istället för Elli kommer en taxi och hämtar upp mig och kör mig som kommit i lite halvpanik hela vägen till flyget. Då börjar jaga ana oråd. Sen lurade dem mig rejält och fick mig ett tag att tro att vi skulle åka till Rom. Dock kom vi inte så långt, flygplatsen var nämligen en lurendrejare där dem åt lunch och såg till att jag fick ett ombyte till mina medeltidskläder som Elli så gladeligen varit och hämtat hemma hos mig kvällen innan. Sen åkte vi in till stan och mötte upp Jennie vid Söderport och var då ett mantal på Elli, Anna, Ida, Jennie och jag. Vi gick ned till marknaden där vi myste runt lite innan jag fick påbörja uppdrag ett. Uppdrag ett var en affish med fyra killar, Jihed, Björn (ellis fästman) och två killkompisar, då jag skulle gå fram och fråga folk vem dem trodde jag skulle gifta mig med? :) Till slut gick det som det skulle och Jihed vann i antal, tack vare lite hjälp av gänget som kallar sig "Araberna" och klär ut sig i haremsbyxor och turban på medeltidsveckan.

Nästa uppdrag var att finna en massa olika personer bland folkmassan. Högst upp på listan stod en man i mörk kostym, en person med färgat hår, en person som bär medeltida vapen, en person med ett husdjur och så fortsatte listan ett tag. På en medeltida marknad kan man ju tro att det är en man i mörk kostym som lär bli svårast, till slut hittade vi dock tre stycken!! Det ni!! Eller rättare sagt en med kråsskjorta och svart väst, en med en riktigt mörk kritstrecksrandig mörk kostym och en med en turkos skjorta och fluga. Svårast visade sig det dock vara att hitta någon som bodde i medeltidsbyn. Konstigt kan tyckas men så var det.

Det näst sista uppdraget för kvällen var att jag fick 25 st små papperslappar där jag skulle be personer ge mig äktenskapsråd eller kärlekstips. Dem har nu Möhippegeneralerna Elli och Anna tagit hand om och skall nog hitta på något ytterligare litet fint minne :)

När detta var färdigt var det tid för Iftar och omtänksamma som dem är mina vänner hade dem köpt dadlar till mig! :) Så snällt!! Jag bröt fastan med dadlar och vatten och begav mig sen iväg på skattjakt. Mina tre avklarade uppdrag hade nämligen inneburit tre delar av en karta som vi sen vandrade efter. Vi kom fram till ruinerna S:t Hans och S:t Per och där väntade ännu en överaskning!

I ruinerna blev jag bjuden på ett special ihopknåpat välarbetat och underfundigt spex av lite teatervänner. Jag skrattade så jag kiknade :D Ni måste verkligen få se bilder på allt detta vid senare tillfälle, jag lovar en bildbomb men jag bjuder på denna tjuvkik än så länge :)



Sen var det dags för middag på Frimis i stan som under Medéltidsveckan byter namn till Bistra Haren och serverar medletidsbuffé. Mums!! Vi åt tills vi storknade. Sen spenderades resten av kvällen i glada vänners lag på Kapitelhusgården!

Tack!!! För denna underbara dag. En välbehövlig dag i vänners lag. Jag är otroligt tacksam!!


Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Det lät verkligen som en helmysig dag - vilka fina vänner du har! :D Och den där idén med äktenskapstips/kärleksråd lät verkligen som något som kommer bli riktigt fint!

2011-08-10 @ 19:19:45
URL: http://jaghjarta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0