Bönen - Salat

Jag fortsätter med att publicera dem tankar jag skrev ned om Islam under min vistelse i Tunisien.

25 maj 2011
Att utföra salat verkar svårt. Idag har jag googlat och sökt på hur man gör. Imorgon skall vi åka hem till svärmor så hon kan skriva ned vad man säger i en rakah. Ikväll tänkte jag att jag skulle lära mig Al-Fãtîha på arabiska, eller åtminstone påbörja att lära mig recitera den delen. När man utför salat reciteras allt på arabiska. Det är alltså inte korrekt att utföra salat och be på svenska. Som muslim skall du be på arabiska, utantill. Jihed sitter just nu och skriver ner det på det fonetiska sätt jag lärt mig dem tunisiska ord jag kan. Utförandet av salat skiljer sig aningens åt för män och kvinnor, inte i recitationen, utan i hur man höjer och håller sina händer samt hur man sitter och hur man bugar. Som kvinna skall man även bära hijab och täckande klädsel när man utför salat. Som man skall man vara täckt från midjan och ner eller bära traditionell täckande dräkt. I salat utför man en rakah. Dem fem olika bönerna innehåller olika antal rakah. Den första bönen Sabah eller Fajr utförs när solen går upp och man gör då två rakah. Den andra bönen Zuhr utförs vid middagstid och man gör då fyra rakah. Den tredje bönen Asr  utförs på eftermiddagen och man gör då fyra rakah. Den fjärde bönen Maghrib utförs vid solnedgången och man gör då tre rakah. Den femte bönen Isha utförs på kvällen och man gör då fyra rakah. På fredagar går man oftast till moskén för att höra på predikan samt att utföra salat tillsammans med sin församling. Fredagen är alltså som dem kristnas söndag, den dag man går i kyrkan.

           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0