Hammam

22:00 den 14 mars 2011 Hammam

Oh jag bara måste berätta om gårdagen! Vi sov hos Afef (systern i Sousse) natten till igår så efter frulle och lite slöande begav vi oss hem till Maman där vi slöade ännu lite mer. Kvällen innan hade vi bestämt att jag, Afef och Maman skulle bada bastu igår. Dem förklarade det som att man är i olika rum och att det är olika varmt i dem olika rummen. Dem nämnde dock inte ordet Hammam. Men det var precis det vi åkte till, ett Anti-Stress Hammam inne i Sousse. Ett Hammam är det som brukar kallas turkiskt bad. Jag vet inte så mkt om det egentligen, men detta Hammam var riktigt nice.

Det första positiva var att killen i receptionen pratade svenska!!!! Det var en otroligt skön känsla att bli totalt förstådd och förstå varenda ord han sa. Insåg att jag saknar det, att kunna prata helt obehindrat. Jag och Love har oftast inga problem med att förstå varandra och även båda hans systrar pratar riktigt bra engelska. Med vännerna är det sisådär, det skiljer sig självklart, men genomsnittlig är dem inte riktigt haj på engelska. Och oftast har jag inga problem med att dem prata tunisiska med varandra. Om jag frågar eller om det är något speciellt så översätter dem som kan till mig. Men ibland blir man bara helt enkelt lite trött på att inte förstå och känna sig dum och ibland även aningens utanför. Så det var en otroligt positiv känsla att bli förstådd och förstå, dessutom pratade han riktigt bra svenska!

Åter till Hammamet! Vi gick vidare in i något som liknade ett relaxrum mer än ett omklädningsrum där vi bytte om till badkläder. Sen entrade vi Hammam. Det är som att gå in i en inte alltför varm jättestor bastu. Man tvättar sig eller rättare sagt blöter ned sig med hinkar och skopor och man sitter som på pallar framför kranarna, i det ena rummet. I det andra rummet som även är det varmaste så liknar det mer en sådan bastu vi är vana vid i Sverige. Det är platsbyggda bänkar i två nivåer och man sitter helt enkelt och bastar, samt öser varmt vatten på sig själv. Den största skillnaden till vår svenska bastu är att det absolut första rummet man kommer in i har bänkar där man blir skrubbad av tvätterskor. Och med skrubbad menar jag verkligen skrubbad. För det första får man ta av sig bikini-överdelen på en gång. Sedan får man lägga sig på rygg och så börjas det. Med en skrubbhandske tar den kraftiga och otroligt argsinta damen sedan tag och sätter igång. Hon skrubbar och skrubbar och tar i som bara den. Och om man tycker att det är jobbigt att andra kvinnor tar på en på intima ställen är det inget för dig. Hon kanske lämnade ca 1 kvadratdecimeter av min kropp fri från skrubbning. Och jag lovar att när jag säger att kvinnan tog i för kung och fosterland så menar jag verkligen det!! När jag låg där så funderade jag lite på vad denna upplevelse kunde liknas vid, och det enda jag kunde tänka på var att bli tatuerad. Fast liksom jättefort och över hela kroppen. Så känsla var ungefär som att hon försökte skrubba bort hela mitt hudlager. :P Känslan efteråt däremot…. Oj oj oj!!! Till och med idag känns min hud som helt ny när jag rör den, det är helt underbart!!! Ett måste om ni har möjlighet helt enkelt!! Lovelly!!

Sen var tanken att vi skulle gå ut, men som vi alla vet, kan ett bastubad påverka även en viking. Då Afef hade fått huvudvärk och var trött sköt vi helt enkelt upp utgången. Istället stannade vi hemma hos Afef och såg på Paranormal Activity och typ en halvtimme av sista Saw filmen, sen gav alla utom Love upp på grund av äckel och obehag känslor :P

Det bästa med att bo hos Afef är att det är varmt. Hennes lägenhet är varm och skön och man slipper frysa på kvällarna. Dessutom är lägenheten ombonad och mer som ett faktiskt hem än våran, trots mina små ansträngningar. Så nu för tredje natten i rad skall vi sova här :)


Kommentarer
Postat av: Néa

Väcker många minnen det där om språket. När jag varit i Tunisien i... vad var det? 3 månader kanske. Kom min syster ner på besök. Jag pratade som värsta utlänningen! Hade tappat mitt ordförråd totalt. Jag använde bara de svenska ord som min gubbe kunde, vilket inte var så många. Det tog några dagar innan det återgått till det normala.



Ang. Hamem kan jag säga att där det inte finns turister, där får man snällt skrubba sig själv, eller varandra, i sällskapet. Korbus utanför Tunis är ett populärt ställe, för där kommer värmen och vattnet från berget. En källa stinker svavel, ska tydligen sätta fart på magen om man dricker det. Konstigt? öhhh, nä. (Har inte druckit vattnet :-))



Kul att bli påmind om landet!



Hoppas ni hittar hunden.

Postat av: Fatma

Ah Tounes el 7aadra=Det gröna landet:)

Ja hammem endast för kvinnor finns i varje stadsdel, och ja man kan få hjälp av TERza som man säger men det gör så förbaskat ont, så jag föredrar att göra det själv. En sak ska man tänka på att ljudvolymen är riktigt högt och ibland kan det bli bråk på grund av hinkarna som man fyller med vatten. Man får 2 hinkar/person och används en för varmt och andra för kallt vatten, så blandar man dem och tvättar av sig.

Det är ett måste gå på HAMMEM så underbart.

Qurbes är ett ställe för människor som har smärtor man kan bo där på hotell om man vill lyxa till det. Men det går också att hyra ett hus men man får ta med sig bil så man får med sig madrass och allt annat nödvändigt inför vistelsen. Det kostar ganska mycket att vara där men det är värt pengarna, pratar av egen erfarenhet.


Mvh Fatma

2014-03-21 @ 02:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0