Kairouan!

Igår var en omvälvande dag. Vi steg upp tidigt för att åka och hämta bilen vid tio och sen bar det av mot Kairouan. Bara bilresan dit var spännande. Jag var mycket lugnare i den tunisiska trafiken denna gång, men ungefär halvvägs så blev vi omdirigerade från vägen rakt ut i åkern, och fick sedan följa åkervägar runt för att komma tillbaka ut på huvudvägen en bit bort. Anledningen kan man undra över, det vi kunde se var en rökpelare med svart rök som steg och där dem stängt av låg det en fabrik. Vår första tanke var att det var en brand i fabriken och kunde då inte riktigt förstå varför dem stängt av vägen såsom dem gjort. Speciellt när det var avstängt på precis samma sätt när vi åkte hem igen. Vi fick senare veta via en kompis, att det var en däckfabrik och att man hade haft däck liggande utanför vid vägen. Och då det var väldigt varmt igår (24-30 c) så hade däcken börjat brinna och brann alltså fortfarande när vi åkte hem. Det var dock ganska spännande med lite off-road driving även om bilen inte riktigt var anpassad för det :P







Väl framme höll vi först och främst på att bli kokade inne i bilen, då det tydligen var 5 grader varmare i Kairouan än hemma i Sousse, vilket tydligen är vanligt. Vi parkerade vid muren till den gamla medinan och gick in och kollade, det var väldigt dött. I Kairouan finns världens största moské, så vi gick runt denna och kollade. När vi kom runt på andra sidan kom en man och visade oss ingången och sa att vi var välkomna in för en titt. Vi besökte Kairouan och moskén när vi var på guidetur, jag, elli och björn, den första gången jag var här. Då fick vi veta att vi som icke muslimer inte fick gå in i moskén och att den bara var öppen vid böntider. Detta stämde alltså inte. Jag var som icke muslim varmt välkommen in i moskén. Jag skulle dock har varit tvungen att betala ett entre-pris om jag inte hade varit respektive och blivande fru till Jihed. Väl inne i moskén var det helt underbart. Så vackert och så hänförande. Jag blir alltid hänförd när jag besöker kyrkor eller religiösa byggnader, men dimensionerna i denna moské gav känslan en ytterligare nivå. Bara titta!























Vi blev sedan visade in i en liten trapp som ledde upp till taket på ett hus bredvid moskén som gav en jättefin utsikt över hela staden. Vi blev också visade in i en mattaffär där vi blev bjudna på te och makrous, blev välvisade både bröllopskläder och mattor och där jag (lite väl överhastat) köpte en matta!!! Jag fotade den tyvärr inte innan den blev väl inslagen och nu vill jag inte öppna förpackningen. Jag hoppas att jag kan få med mig den hem på flyget, då den väger en hel del. Men annars får jag ta den vid bröllopet.





Vi åkte sedan tillbaka hem och sov! Helt slut efter resan och värmen. På kvällen åkte vi hem till svärmor och hälsade på innan vi åkte hem igen, jag lagade linssoppa och vi återigen sov gott.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej! Ser att du flyttat ner till kärleken i Tunisien! Vad kul och spännande! Jag funderar själv på att göra samma sak snart, och skulle gärna vilja rådfråga med någon som är i samma sits som jag. Är ju en hel del praktiskt som måste ordnas innan flytten m.m. Kan jag maila dig? Har du lust att ta dig tid och svara på mina frågor? Tack på förhand! /Lotta

2011-07-19 @ 13:40:10
Postat av: M

Hej! Halkade in på din blogg via nån blogg via en annan via...ja jag minns inte. ;) Men jag måste bara kommentera dina foton från Kairouan för de är så fina!! Den moskén betyder en hel del för mig för det var där som jag konverterade till Islam. :) Kanske vi "träffats" i forumvärlden på nätet redan... om du finns med på såna? Maila mig annars så berättar jag gärna lite för dig om dem!

Må så gott!

2012-02-07 @ 19:48:53
URL: http://fototavlor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0