Jobb för kulturarbetare

Fick ett mail på FB idag av en gammal studiekompis. Vi började att diskutera vår jobbsituation. Jag är alltså utbildad Föremålsantikvarie och har en kandidatexamen i Kulturvård. Man kan tycka att en utbildnin på den nivån skulle ge något i slutänden. Men så är det inte. Missförstå mig inte, det är egentligen inget fel på utbildningen. Den är intressant, givande och har oerhört kunniga professorer och lektorer samt gästföreläsare engagerade. Däremot är den föga anpassad till arbetsmarknaden. Detta gäller dock överlag för kulturvetare. Oavsett vilket huvudämne man har, om man har en examen inom kultur eller konst så är det i princip kört på arbetsmarknaden. Speciellt nu efter att vår kära (läs fullständig okapabla) kulturminister har kommit på idén med kulturarvslyftet som går ut på att låta långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa få jobb inom kultursektorn via lönebidrag. Inte nog med att detta är en förnedring för alla oss kulturarbetare som sitter på utbildning och kunskap så är det en förnedring för själva rollen som kulturarbetare, att detta skulle kunna utföras av vem som helst. Detta är inte fallet. Det finns redan tusentals kulturarbetare som inte gör just det, arbetar med det som de har utbildning inom, då dessa jobb inte existerar på grund av ständiga neddragningar inom kulturområdet. Och dessa neddragningar har dessutom ökat sedan vi fick borgerlig regering. Så då kan man ju tycka att dem pengarna som läggs på denna arbetsmarknadsåtgärd skulle kunna läggas på kulturområdet ändå, så att utbildade kulturarbetare skulle kunna få skälig lön för att utföra riktigt arbete. Men icke.
Vi insåg helt enkelt att vi spenderar 3 års heltidslån och därmed skapat oss en mega-skuld hos CSN för just ingenting. Därför att den utbildningen inte kommer att ge oss något jobb. För det spelar ingen roll om vi har den eller inte.
Ta bara mig, jag sitter nu och utbildar mig till USK och söker alla jobb som finns att söka för att få en skälig lön och levnadsvillkor, trots att jag har en rejäl akademisk utbildning. Jag trodde utbildning skulle löna sig?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0