Daglig påminnelse

Vissa av er kanske frågar er hur det går med mitt intresse av Islam. Om det har avtagit eller bara visat sig vara en nyck. Så är dock inte fallet. Det går lite perioder men jag har fortsatt att söka information och på olika sätt försöka lära mig mer om Islam, och även att försöka bli säkrare i min tro.


I Tunisien började jag läsa romanen Sändebudet av Kader Abdoulah. Jag understryker faktumet att detta är en roman, alltså en berättelse som inte hävdar sig vara fullkomligt sann. Sändebudet handlar egentligen om Muhammad (saw) och hur Koranen kom till. Det vill säga hur den blev nedtecknad. Man får berättelsen ur Muhammads (saw) adoptivson Zayed's perspektiv. Intressant! Även om man nog får hålla koll på författarens krydda och det som återfinns i Koranen och hadither.



Mitt allra sista köp i Tunisien denna gång var denna nyckelring. Eller rättare sagt två stycken. Det är Fatimas hand. I handens mitt står även Allah på arabiska. Fatimas hand är en vanlig symbol inom Islam och används som en lyckoamulett kan man säga. Denna sitter som mobilsmycke på min mobil, och den andra sitter fast på min väska. Jag gillar dem väldigt mycket. Främst för att dem är en daglig påminnelse. Min mobil har jag alltid med mig, och nu bär jag även alltid denna symbol med mig. Hade ett halssmycke med Fatimas hand från min allra första resa till Tunisien, men det visade sig vara oäkta silver som blev väldigt missfärgat så den använder jag inte längre. Det är för mig en daglig påminnelse om varför jag är här. Och en påminnelse om vilket liv jag vill leva, vad för människa jag vill vara.

Dagarna sedan jag kom hem från bröllops-resan har jag även läst och studerat via nätet. Just nu plöjer jag igenom dem föreläsningarna som finns på Imamförbundets hemsida inom projektet Vad är Islam? Väldigt bra föreläsningar!

Kommentarer
Postat av: Syster yster

Salam mina systrar, fatimas hand är haram att bära. Hört att det även klassas som shirk, ett armband/halsband skyddar inte oss från något, det gör endast Allah. Sätt er tillit till Honom och sök skydd endast hos Honom. Allah vet bäst.

2012-04-16 @ 19:11:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0