Datorgenerationen

I födelsedagspresent i år fick min mormor en dator och mobilt bredband av delar av släkten. För att hon skall kunna hålla enklare kontakt med släktingar som är både här och där i världen och kunna sköta en del ärenden via nätet. Jag har åtagit mig uppgiften att vara lite ansvarig för denna dator och mormors inlärning. Och jag har ju inte alls tänkt mig för! För mig och mina vänner och bekanta som är i ungefär min ålder är ju allting med datorer i princip självklart. Mormor har haft datorer förut men det är verkligen basic lektioner vi jobbar med när vi sitter vid datorn tillsammans. Samtidigt vill hon ju så gärna ha koll på fejan och min blogg och andra barnbarn på skype och så. Och nog skall vi komma dit så småningom. Men det som är intressant är att det som för mig är så självklart som att trycka på start och öppna program och ignorera vissa pop up fönster är för mormor något som tar väldigt lång tid att inse och sedan reagera därefter. Vilken insikt jag fick i hur påverkade och även beroende våran generation har blivit av datorer.
Att ens förklara vad ett sms är för morfar. Han frågade mig en gång hur internet fungerar och jag blev helt ställd, mest för jag insåg att jag inte vet exakt hur det fungerar och för att jag bara antar att det skall fungera och hur jag kan använda det. "Ja du morfar det surrar typ runt där ute i cyperspace" Flummigt och inte ett dugg givande svar.
Mormors usb-sticka har krånglat lite men nu har vi fått en ny och jag har testat att det funkar så nu skall vi försöka se hur vi kan få det med lektioner. Nästa lektion är nog en fejan-lektion :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0